Snabbmat kan många gånger vara frestande. Det är snabbt, gott och billigare än mat på restaurang. Dock är det inte nyttigare, billigare eller snabbare än hemlagad mat.

I detta inlägg hjälper vi dig att spara pengar på att undvika snabbmat. Ett enkelt knep för att undvika snabbmat är att planera matlådor, skriva en matlista, köp mat som behövs för att göra matlådorna. Förbered matlådorna en gång i veckan som på söndagar.

Handla mat online

Vi rekommenderar att handla billig mat på nätet och minska matsvinnet med Matsmart. Matsmart köper in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och säljer dem till konsumenter över hela Sverige till väldigt låga priser via webben.

  • Överskottsmat med 20-90 % rabatt.
  • Leverans över hela Sverige.
  • Frakt 49 kr.
  • Leverans 2-5 dagar.

Köp mat mycket smartare med Mat smart här. >>

Vi listar 8 enkla sätt att undvika snabbmat, äta hälsosammare och spara pengar.

billiga matvaror
  1. Planera.
    Genom att planera dina måltider kan snabbmat enkelt undvikas. Det finns inget bättre sätt att undvika snabbmat.
  2. Ät hälsosamt.
    Fett är viktigt för kroppen. Det är viktigt att äta ”organ-vänliga” fetter som nötter och avokado. Det hjälper dig att inte sukta efter onyttiga fetter.
  3. Ät tillräckligt med proteiner.
    Protein hjälper dig att känna dig mätt. Fyll din diet med hälsosamma proteiner som fisk, bönor, grönsaker och nötter. Är du mätt slipper du känna ett behov av snabbmat.
  4. Ät frukt.
    Frukter innehåller socker, men de har också mycket nyttiga vitaminer, antioxidanter och vatten. Ät en skål med bär eller vattenmelon om du känner för något sött.
  5. Tänk annorlunda om snabbmat.
    Börjar du tänka negativt om den mat du inte bör äta, kommer du känna ett mindre behov av att äta det. Tänk på alla negativa konsekvenser av att äta snabbmat. Dina tankar är starkare än vad du tror och det skadar inte att testa.
  6. Fokusera på hälsosam mat.
    Istället för att fokusera på det negativa (i detta fall snabbmat), är det bättre att fokusera på det positiva (i detta fall hälsosam mat). Tänker du mer på hälsosam mat kommer du till slut att enbart ha det i ditt liv. Håll den positiva energin uppe och ät mer hälsosamt!
  7. Jobba med stresshantering.
    Vanligtvis finns det en emotionell bakomliggande anledning till våra ovanor. Är du stressad och deprimerad är sannolikheten större att du äter ohälsosamt. Försök att tänka annorlunda när du känner ett behov av att tröstäta. Gör allt för att må psykiskt bra, testa mindfulness, omge dig av personer som ger positiv energi, spendera mer tid med familj och vänner och träna med mera.
  8. Sov mer.
    Studier visar att när du sovit dåligt får du större benägenhet att välja onyttig mat.
LÄS MER:   SPARTIPS 36: Shoppa efter högtider och temadagar

Det finns massor av faktorer som spelar in i hur du hanterar dina matvanor. Testa att använda dem i din vardag och du kommer se en stor positiv förändring för både hälsan och plånboken.

Känner du att tiden inte räcker till? Ta hjälp, testa att beställa färdiga matkassar från till exempel Linas Matkasse och spara in på tiden att handla och tänka ut nyttiga recept.

Äter du mycket snabbmat, lagar mat eller går på restaurang? Hur gör du för att undvika snabbmat?

Show Buttons
Hide Buttons