Ett varumärke kan definitivt påverka de val vi gör vid inköp. Varumärken skapar en emotionell kontakt med kunden. Detta förklarar varför vi betalar ett premiumpris för tjänsten eller produkten. Vi är lojala till produkten eller organisationen.

 

Istället för att vara lojal till ett varumärket kan det vara värt att testa något nytt. De flesta matbutiker säljer varor i sitt egna namn. ICA säljer till exempel varor i sitt egna varumärke som är billiga. De butiker som säljer sina produkter i sitt egna namn är minst lika bra som andra dyra produkter.

 

Skillnaden är enbart marknadsföringen.

Den enda skillnaden på dessa produkter är varumärket och hur det marknadsförs. Testa olika varumärken och känn av vilka produkter som har bäst kvalité. Denna regel gäller även kläder och andra produkter. De kläder som är dyrast och bär ett specifikt varumärke behöver nödvändigtvis inte vara det bästa alternativet.

LÄS MER:   SPARTIPS 36: Shoppa efter högtider och temadagar.