Minns ni det här inlägget?

Varför inte starta året med att göra en plan för hur just du ska investera i dig själv?

Vi kommer köra en serie inlägg på bloggen där vi går igenom hur du får till var och en av dessa punkter.

Vi startade serien med böcker och du kan läsa del 1 här.

Ett annat sätt du kan investera i dig själv är med hjälp av träning.

grayscale photo of man working out

Varför ska du då träna undrar du då?

  1. Du blir gladare ( Man ser samma resultat vid lättare till medelsvåra depressioner med 30 min promenad tre gånger i veckan som med medicin)
  2. Smärttröskeln höjs och kan bidra till mindre behov av vanebildande mediciner.
  3. Du presterar bättre. Tester av skolbarn har visat att enbart stående har visat 10% bättre skolprestationer.
  4. Du förhindrar hjärnans åldrande. Aktiviteter som promenad, cykling, simning 20-30 minuter fem dagar i veckan är tillräckligt för att minska hjärnans åldrande och risken för att utveckla demens.
  5. Träning förbättrar inlärning och minne. Det finns inget så effektivt som fysisk aktivitet, speciellt konditionsträning.
  6. Hjälper mot stress.
  7. Gör dig mer kreativ.
  8. Extra viktigt med rörelse för dig med ADHD.
  9. Du sover bättre.
  10. Du äter mindre.

Okej, såklart vill jag börja träna tänker du nu. Men det är ju så tråkigt. Här är lite tips på hur du kan smyga in motionen i ditt liv.

  1. gå av en hållplats tidigare och gå sista biten.
  2. ta trapporna.
  3. parkera lite längre bort.
  4. promenera med en kompis.
  5. gå, spring eller cykla till jobbet.
  6. prova något nytt, varför inte testa på pardans, rugby eller klättring år 2020?
  7. ta gående möten med kollegor på jobbet.
  8. gör trädgårdsarbetet själv eller hjälp en granne med det.
  9. ta en promenad varje lunch.
  10. lek med dina barn, upp i klätterställningen med dom eller svinga runt barnen.
LÄS MER:   SPARTIPS 51: Byt till energieffektiva glödlampor

Om du vill skapa nyårslöften angående träningen se till att dom då är smarta mål. Det vill säga specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidssatta.

Exempel på ett icke smart mål: jag ska träna mer.
Exempel på ett smart mål: jag ska träna 2 dagar i veckan på gym.

Skapa delmål. Stäm av ditt mål efter ett antal veckor och fira när du nått dina delmål.

Kommer du investera i dig själv och din framgång år 2020?

Show Buttons
Hide Buttons