I det digitala samhälle som vi lever i har det enligt polisen blivit allt vanligare och lättare att utföra ID-kapning. Med ID-kapning menar jag att få sin identitet stulen och bli ID-kapad. Det är därför extra viktigt att hålla koll på dina id-handlingar och vara noga med vem du ger känsliga uppgifter till. Det kan hända oss alla och kan gå fort och få svåra följder. Jag vill med denna artikel uppmärksamma ämnet och ge tips om hur du kan förebygga bedrägerier.

I nyheterna står det just nu mycket om bedragare och ID-kapning. Bedragare påstår sig ringa från banker som Nordea och SEB och ber kunder logga in med bank-id eller digipass. När förövarna väl är inne på kontot länsar dem det helt.

Bedragarna blir smartare och vi måste därför vara ett steg före dem. Det är viktigt att vara försiktig och inte lämna ut koder och inloggningsuppgifter. Bedragarna kan få det att se ut som att de ringer från banker. De använder så kallade spoofade telefonnummer som ser ut att komma från banken.

Ersättning

Vi uppmanar er att vara extra uppmärksamma i specifikt dessa typer av bedrägerier eftersom du inte får någon ersättning om du blir av med pengar. Det kan bli svårt att få pengarna tillbaka. Pressekreterare Janina Pfalzer från Nordea säger till Aftonbladet att det är som att man har gett ut sin kod till någon med vilja. Reglerna ser ut på det sättet och därför måste vi vara skickliga på att upptäcka bedragarna innan de utför ett brott. Andra banker som Handelsbanken säger att de undersöker fall till fall.

På stöldskyddsföreningens hemsida står det å andra sidan att konsumenter har ett bra skydd i sin hemförsäkring och att kortutgivare ger dig bra skydd för andra typer av bedrägerier. Mer om det finns på stöldskyddsföreningens hemsida här.

För att vara på den säkra sida. Kontrollera med din bank, försäkringsbolag om vad som gäller för just dig. Kanske behöver du lägga till eller ta bort någon försäkring.

 

Förebygga ID-kapning

Hur kan du förebygga ID-kapning? Vad ska du göra om du blir utsatt? Vi ger dig svaren i denna artikel.

Typer av Bedrägerier

  • Någon beställer varor eller kontokort i ditt namn
  • Någon tecknar abonnemang i ditt namn
  • Någon utger sig för att vara en helt annan person som du ”lånar” pengar till
  • Du betalar för en vara du aldrig får

De flesta bedrägeribrott är kopplade till ett kreditkort. Det blir ännu lättare för förövaren att komma åt din identitet om de skulle få tillgång till din id-handling. Det är därför viktigt att alltid ha kontrollen över dina id-handlingar. För att rädda sig själv i förebyggande syfte mot ID-kapning finns det saker du kan tänka på. Vi listar 11 stycken saker du kan tänka på i förebyggande syfte här:

1. Konto- och kortuppgifter

Lämna aldrig ut konto- eller kortuppgifter utan att ha kontrollerat mottagaren. Kontrollera alltid avsändaren om du får ett mejl eller sms där du uppmanas att lämna ut dina konto- eller kortuppgifter. Du kan också söka detaljer på internet. Många andra råkar säkert ut för samma sak som dig och meddelar om det via internet.

2. Håll koll på dina id-handlingar

ID-handlingar är värdehandlingar eftersom de ger tillgång till egendom och information. Kommer id-handlingarna i orätta händer kan de göra stor skada. Förlorar du en id-handling ska du förlustanmäla den på en gång för att undvika id-stöld. Förlustanmäler ska du göra hos polisen. Ring 114 14 eller besök en polisstation.

3. Kreditupplysning

Får du en kopia på kreditupplysning, kolla noga att informationen i den stämmer. Har du tecknat abonnemang, köpt varor på kredit eller sökt sms lån? Är det inte du som har tagit denna kreditupplysning, ta omedelbart kontakt med företaget som begärt kreditupplysningen och bestrid krediten.

4. Fakturor

Se alltid till att kontrollera fakturor innan du betalar dem. Falska fakturor är tyvärr relativt vanligt. Kontakta alltid företaget som ställt ut fakturan och bestrid kostnaden om något är fel. Företag brukar alltid kunna svara på vad kostnaden står för.

5. Shopping-kort

Många handlar idag på internet eftersom det är enkelt och bekvämt. Ett smart sätt att undvika bli av med hela lönen är att koppla ett extra bankkort till ett speciellt ”shopping-konto”. Med en mindre summa på ditt konto skyddar du dig från att bli av med hela lönen eller sparpengar om du skulle bli bestulen.

6. Spärra kort för utlandsköp och köp på nätet

Det finns en möjlighet att spärra kort för utlandsköp och köp på nätet. Gör du sällan de köpen kan det vara en smart lösning att undvika ID-kapning. Spärren går att lösas upp tillfälligt om du vill använda det utomlands eller köpa något online.

7. Personlig information i sopor

Personlig och känslig information är bra att hålla koll på genom att inte slänga det i soporna. Strimla eller bränn information som personnummer eller kontonummer istället.

8. Lås på postlåda eller postfack

Vare sig du bor i jlla eller i flerfamiljehus, se till att ingen kommer åt din post.

9. Sätt e-legitimationsspärr på din adressändring

Många förövare försöker ändra adress när de gör en ID-kapning. Du kan sätta en spärr i form av e-legitimation. Adressändringen kan då enbart utföras med hjälp av e-legitimation. Skatteverket har en tjänst där du kan sätta en spärr på din adressändring. Sätt spärr på din adressändring hos skatteverket här.

Svensk adressändring har lanserat en tjänst som gör det möjligt att sätta en spärr på din postadress med hjälp av BankID. Spärren är kostnadsfri och gäller i Sverige, se tjänsten här.

Notiser på mobilt BankID försvårar för bedragaren. Du kan aktivera notiser genom dina inställningar på din telefon.

 

10. Bevaka din kreditinformation

De största kreditupplysningsföretagen som Bisnode och UC har bevakningstjänster som meddelar när något förändras i din kreditinformation. Kreditinformation som adressändringar, fastighetsinnehav, sms lån ansökningar och liknande.

 

11. Få post digitalt

Aktivera post digitalt från företag och myndigheter. Skatteverket har en tjänst som heter mina meddelanden för viktig post från myndigheter. Tjänster för digital post från myndigheter och företag finns som alternativ. Vi listar fyra valmöjligheter för digital post nedan:

1. Kivra

https://kivra.com

2. Digimail

https://www.digimail.se

3. Min myndighetspost

https://minmyndighetspost.se

4. Eboks

https://www.e-boks.com

 

Det blir svårare för ID-kapare att komma åt dina uppgifter med digital brevlåda eftersom du behöver identifiera dig med bankID. Vi rekommnderar därför denna metod.

Mail eller sms med begäran om kortuppgifter

Banker, myndigheter eller seriösa företag skickar inte ut mail eller sms där du uppmanas att lämna ifrån dig kort- eller kontouppgifter. Har du fått ett sånt mejl eller sms, svara inte.

 

Annan viktig information för dig som drabbats av bedrägerier hittar du på https://www.stoldskyddsforeningen.se.

 

/Enkla Lån