Drömmen för de flesta författare är att skriva något som håller oss vakna på nätterna. Matthew Walker däremot hoppas på det motsatta. Han skulle vara överglad om ni somnade medan ni läste hans bok. Bestört blir han om boken håller er vakna bara några minuter efter sovdags.

”Varför vi sover” är en vetenskaplig bok men jättemycket mer än så skriven av Matthew Walker (2017). Walker skriver med en rasande ton om det individuella och samhällets ignorans till en folkhälsokatastrof orsakad av för lite sömn.

Walker menar att den underliggande epidemin har uppkommit som ett resultat av de förändrade sociala- och anställningsstrukturerna tillsammans med smarta telefoner. Vår hälsa, produktivitet och påverkan på våra barns uppfostran drabbas hårdast av våra nya livsmönster.

”Det har en katastrofal påverkan på vår hälsa, våra förväntningar på livet, vår trygghet, vår produktivitet och uppfostran av våra barn”, skriver Matthew Walker.

Rådet till alla är att sova åtta till nio timmar varje natt. Sover du mindre än sju timmar påverkar det din hälsa på många sätt. Han beskriver flera experiment som gjorts på djur vilket visar att otillräcklig sömn skadar hjärnan, försvagar immunsystemet, kroppens blodsockerbalans och kranskärlen.

Lever du med för lite sömn en längre tid kan det leda till Alzheimers, cancer, diabetes, hjärtsjukdomar och stroke. De direkta konsekvenserna av sömlösa nätter kan vara från att krocka med bilen till att glömma fakta inför ett test i skolan.

Effekterna som Walker beskriver är odisputerbara. Han har arbetat med forskning om sömn på Harvard och Berkeley under 20 års tid.

LÄS MER:   Hur mycket pengar ska du spendera på din första dejt?

Vi har två grundläggande typer av sömn som är REM (då vi drömmer), som karaktäriserats av snabba ögonrörelser och djupare NREM (inga drömmar). NREM, som tenderar att dominera till en början övergår sedan till NREM. Genom våra olika sömntyper sorterar vi erfarenheter från vårt vakna liv, plockar bort oönskat material och stärker viktiga minnen. En god natts sömn har fem NREM-REM cyklar. Efter en god natts sömn vaknar du med en ny starkare version av dig själv med möjlighet att ta dig an dagens utmaningar.

”Jag har alltid funnit det märkligt att Margret Thatcher och Ronald Reagan – två statshuvuden – var väldigt högröstade, om inte stolta, över att sova fyra till fem timmar per natt, men de utvecklade ju alzheimer”, skriver Matthew Walker.

/Enkla Lån

 

Show Buttons
Hide Buttons